woensdag 19 december 2007

Reactie van Jan van Tulder op het thema authenticitiet

Jan van Tulder zei...


Hallo Yvonne,
Ik was al eerder op je website geweest maar heb toen niet echt gelet op je persoonlijke tekst. Die gaf mij antwoord op mijn vraag naar 'authenticiteit'. Ik begrijp dat het om je wezenlijke zelf gaat, wat je inspireert en motiveert.

Je zegt: Gezondheid en energiek volgt vaak de authentieke levenswijze. Als je de zin omdraait krijg je: een authentieke levenswijze leidt tot gezondheid en energie. Gezondheid is voor mij breed namelijk 'kwaliteit van leven'. In die zin denk ik dat de formulering algemene geldigheid heeft.

Ik was al getriggerd door de vraag in de kop wat er bij me leeft inzake persoonlijke groei en ontwikkeling. Ik heb het op dat moment laten liggen om daar over na te denken. Achteraf realiseer ik me dat dat kwam omdat ik het authenticiteits uitgangspunt niet goed gezien had. Dus de sprong was te groot. Nu realiseer ik me dat aan de vraag wat bij me leeft op het gebied van persoonlijke ontwikkeling de vraag vooraf gaat wat authentiticiteit betekent in mijn leven. Van daaruit kan ik makkelijker formuleren wat mijn vraagstukken zijn op het terrein van persoonlijke groei en ontwikkeling.

Ongetwijfeld is authenticiteit een vanzelfsprekend deel van ieder van ons. Alleen zien we het wellicht onvoldoende? Of zijn er teveel zaken die ons belemmeren om echt authentiek te zijn?
Misschien is het leven een zoektocht naar jezelf en naar je authenticiteit?
Dit geldt zeker voor mij. Enerzijds ligt authenticiteit zo duidelijk op je bord, anderzijds is van belang dat je er echt naar kijkt en er voor open staat. En dan zijn er zoveel belemmeringen en weerstanden dat je gelooft dat authenticiteit een illusie is of wishful thinking.

Overigens denk ik ook dat mensen zichzelf voor de gek kunnen houden wanneer ze betogen authentiek te zijn en te blijven. Dan wordt authenticiteit een schuilplaats om niet te hoeven veranderen.
De vraag of het mijn authenticiteit was die me belemmerde en of die authenticiteit wel echt was heeft me sterk bezig gehouden.

Wanneer je je eigen authenticiteit herkent en de orospronkelijkheid ervan hebt vast gesteld is er nog een andere vraag: wat belemmert me nou om authentiek te leven?

Ik laat het hier maar even bij.

Groetjes
Jan van Tulder
18 december 2007 10:11

Geen opmerkingen: